Erzurum Güncel - Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. Lütfi Sezen, Dünyaca ünlü Türk hamamları arasında Erzurum hamamlarının da özel bir yeri olduğunu söyledi.Bazı hastalıkların hamamda terlemekle atılacağına inanan vatandaşların hamamları şifa kapısı olarak gördüğünü anlatan Yrd. Doç. Dr. Sezen, hamamların konutların kaloriferli olması banyoların ısınma probleminin ortadan kalkmasıyla birlikte hamamlara olan ilgiyi azaldığını belirtti.Hamam adet ve uygulamalarının büyük çoğunluğunun kadınlarla ilgili olduğunu ifade eden Sezen, “Kadınlar hamamları sabah dokuzdan öğlene kadar olana ‘açma’ ve öğleden başlayıp ikindin sonuna kadar olanına ‘öğle’ hamamı denirdi. Hanımların takılarını eşyalarını başkalarına gösterme yeri olan hamamlar kayınvalidelerinde kız beğenme yeri olmuştur. Kadınlar hamama giderken, hamam bohçalarını hamam halısını, hamamda giyilen veya kullanılan malzemeyi , ‘hamam eğlencesi’ denilen kalaylı bakır kazana koyarlardı. Hamama gelenleri natırlar (kadın tellaklar) bohçalarını alır, malzemelerini kurnaların başına koyarlardı. Su akana kadar göbek taşında oturulup beklenir ve terlenir sonra keselenir sabunlanır ve liflenirdi. Kadınlar iyi terlemek için evlerinde şile, haşıl gibi yiyecekler yemeyi ihmal etmezlerdi. Hamam da kadınlar birbirlerine yardım ederler bazen de şaka ile karışık söz söyleyip atışırlardı. Çekmeceler, hamam halısı, halı beyazı, havlular, tülbentler, peştamal hamamı, nalınlar, hamam tası, gildan (kil boyama kabı), kil, tarak, kese, sabun, lif vb. Erzurumlu hanımların kullandıkları başlıca malzemelerdir” diye konuştu.Yrd. Doç. Dr. Sezen, Temizlik, ve sağlık veya hastalıkların tedavisi için gidilen hamamlardan başka , tören niteliğinde olan ve çoğu topluca gidilip yıkanılan , doğumdan ölüme kadar bir gelenekler örgüsü oluşturan lohusa hamamı, yarıkırk ve kırk hamamı, ayak açma, gelin hamamı, peştamal hamamı, ramazanlarda gece hamamları, sıra hamamı, arkadaş hamamı, güvey hamamı, sünnet hamamı vb. hamamlar bulunduğunu da sözlerine ekledi.