Şiddet oyunlarının etkisi belirlendi
Erzurum Atatürk Üniversitesi öğretim üyelerinden Yrd. Doç. Dr. Osman Samancı, araştırma bulgularının çocukların bilgisayar oyunlarından olumsuz yönde etkilediğini belirledi.
Erzurum Atatürk Üniversitesinde yapılan bir araştırma, evinde bilgisayar olan ilköğretim okulu öğrencilerinin şiddet içerikli bilgisayar oyunlarıyla birilerini öldürmesinden ve bir yerleri bombalayarak kendilerini kahraman olarak görmelerinin ruh sağlığı ve davranış özellikleri açısından tehlikeli olduğunu ortaya koydu. Bilgisayar kurdu olarak bilinen cinayet kurbanı Ömer Duygun İlköğretim Okulu 7. sınıf öğrencisi Mesut Kang'ın (13) öldürülmesi, bilgisayarda oynanan şiddet içerikli oyunları yeniden gündeme taşıdı. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi (KKEF) İlköğretim Bölümü Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. Osman Samancı, Erzurum kent merkezinde bilgisayar dersi olan dört ilköğretim okulundaki evinde bilgisayar bulunan öğrenci ve velileri arasında 'Şiddet içerikli bilgisayar oyunlarının ilköğretim öğrencileri üzerindeki etkileri' konulu araştırma yaptı. Öğrenci ve velilerin bu konudaki görüşlerini içeren araştırmada öğrencilerin genellikle bilgisayar oyunlarını güzel zaman geçirme, zevk ve eğlence aracı olarak gördükleri saptandı. Yrd. Doç. Dr. Osman Samancı, çocukların şiddet içerikli bilgisayar oyunlarıyla birilerini öldürmesinden ve bir yerleri bombalayarak kendilerini kahraman olarak görmelerinin 'çocuk ruh sağlığı ve davranış özellikleri açısından tehlikeli' olduğunu bildirdi. Samancı'nın araştırmasına göre evinde bilgisayar olup da okulda başarısız olan öğrencilerin velilerin tamamına yakınının, çocuklarının başarısızlığında bilgisayar oyunlarının önemli bir rolü olduğunu düşündüğü ortaya çıktı. Aynı araştırmada çocukların bu tür oyunlara kolayca ulaştığı, çocukların ruh sağlıklarını olumsuz yönde etkileyen şiddet içerikli oyunların bilgisayar satış merkezlerinden ve yakın arkadaş gruplarından kolayca elde edebildiği saptandı. Araştırmada görüşleri alınan veliler, çocukların bilgisayar oyunlarından olumsuz yönde etkilenmelerine neden olarak ise okulda çocukların yönlendirilmemesi, ailenin çocuğu yönlendirmedeki yetersizliği, çevrenin olumsuz etkisi, evde çocuğun bilgisayar oyunları ile meşgul edilmesi, okulda çocukların bilgisayar derslerinde ödev ve projelerle yeterince yönlendirilmemesi, çocukların evdeki bilgisayarda oyun oynamaktan başka alternatiflerinin kalmaması gibi etkenleri gösterdi. Araştırma sonuçlarını değerlendiren Yrd. Doç. Dr. Osman Samancı, araştırma bulgularının çocukların bilgisayar oyunlarından olumsuz yönde etkilenmelerinin okul aile ve çevre faktörleri ile de yakından ilişkili olduğunu ortaya koyduğunu kaydetti. Geleceğin yetişkin bireylerini oluşturacak olan çocukların ruhsal, bedensel ve sosyal yönden dengeli ve uyumlu olmaları büyük önem taşıdığını ifade eden Samancı, "Bu nedenle bilgi teknolojilerinin bir ürünü olan bilgisayar ve bilgisayar oyunlarının çocukları bu açılardan olumsuz yönde etkilememesi için evde anne babalar, okulda eğitimciler ve toplumun diğer kuruluşlarına önemli görev ve sorumluluklar düşmektedir" diye konuştu. Araştırma bulgularına göre bilgisayarla ilgili aile içi çatışma yaşanmasına neden olan faktörler şunlardır. Anne babanın çocuğun bilgisayar kullanmasını sınırlandırması, kullanmasını yasaklaması, bilgisayarı algılama farklılıkları, bilgisayar oyunlarına duydukları aşırı ilgi ve bağımlılık, ailede eşlerin farklı görüş ve eğilimde olmaları. Araştırma ayrıca anne baba ve çocukları arasında yaşanan çatışmaların çocukları evde birtakım olumsuz davranışlara yönlendirdiğini göstermektedir. Anne-babalara göre çocukların evdeki bilgisayarı kullanmalarından dolayı yaşanan görüş ayrılıkları sonucu çocuklarda gözlenen olumsuz davranışlar ise küsme,suçlama, hırçınlaşma, kaba davranma, başka, anne-babalarla karşılaştırma sonuçlarını da ortaya koydu.
HABERE YORUM KAT
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.